Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji:
http://hdl.handle.net/20.500.12128/11862
Tytuł: | "Kolor kwiatów drzewa śala przypomina, że wszystko co rozkwita, niechybnie szczeźnie" - o wpływie nauki buddyjskiej o niestałości wszechrzeczy (mujokan) na estetykę japońską okresów Heian i Kamakura (IX-XIV ww.) |
Autor: | Olszewski, Krzysztof |
Słowa kluczowe: | Heian; buddyzm; estetyka japońska |
Data wydania: | 2004 |
Wydawca: | Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS |
Źródło: | K. Wilkoszewska (red.), "Estetyka transkulturowa" (S. 241-250). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS |
Abstrakt: | Niniejszy artykuł jest próbą analizy sposób wyrażania buddyjskiej koncepcji teologicznej o niestałości tego świata (mujokan) w literaturze i malarstwie japońskim z epoki Heian. Pokazano, za pomocą jak różnorodnych symboli, czy alegorii była owa koncepcja buddyjska parafrazowana na język sztuki. Tym samym w artykule został też ukazany wpływ, jaki omawiane pojęcie teologiczne wywarło na estetykę japońską, szczególnie na przełomie X/XI w. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12128/11862 |
ISBN: | 83-242-0424-5 |
Pojawia się w kolekcji: | Książki/rozdziały (W.Hum.)
|