Skip navigation

Zastosuj identyfikator do podlinkowania lub zacytowania tej pozycji: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23760
Tytuł: Między religią a postępem – indyjskie kontrasty edukacyjne
Autor: Spora, Natalia
Słowa kluczowe: Indie; model edukacji; kasty; rozwój kultury edukacyjnej
Data wydania: 2022
Wydawca: Katowice : Morgenroth
Źródło: E. Kulas (red.), "Deficyty edukacji - diagnoza kulturowa" (S. 79-96). Katowice : Morgenroth
Abstrakt: Na przełomie wielu tysięcy lat w Indiach umocniła się kultura oparta o religijną i kastową tożsamość, co miało wpływ na edukację. Kolonizacja brytyjska, a także późniejszy rozwój globalizacyjny spowodował zmiany w modelu edukacji. Obecnie Indie są drugą światową potęga pod względem potencjału intelektualnego. Pomimo niejednokrotnie niskiego statusu materialnego kultura stawia na rozwój gospodarki oraz kształcenie na możliwie najlepszym poziomie. Z drugiej strony jest to nadal kraj, gdzie rola kobiety jest tradycyjnie związana z domem i opieką nad dziećmi, a dzieci w niższych kastach traktowane są użytecznie jako pomoc w pracach domowych, czemu towarzyszy analfabetyzm. Kraj ten pomimo szybkiego tempa rozwoju kultury edukacyjnej nie rezygnuje z siły tradycji, w tym z przywiązania do tradycyjnej koncepcji rodziny, dziecka czy kobiety. Celem artykułu jest ukazanie jak wzorce kulturowe; w tym religijne, przenoszone z pokolenia na pokolenie, mają współcześnie wpływ na młode osoby, które dążą do rozwoju edukacyjnego.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.12128/23760
ISBN: 978-83-965536-0-7
Pojawia się w kolekcji:Książki/rozdziały (WNS)

Pliki tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Spora_Miedzy_religia_a_postepem_indyjskie_kontrasty_edukacyjne.pdf751,55 kBAdobe PDFPrzejrzyj / Otwórz
Pokaż pełny rekord


Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska Creative Commons Creative Commons