Abstrakt: | Na przełomie wielu tysięcy lat w Indiach umocniła się kultura oparta o religijną i kastową tożsamość, co miało wpływ na edukację. Kolonizacja brytyjska, a także późniejszy rozwój globalizacyjny spowodował zmiany w modelu edukacji. Obecnie Indie są drugą światową potęga pod względem potencjału intelektualnego. Pomimo niejednokrotnie niskiego statusu materialnego kultura stawia na rozwój gospodarki oraz kształcenie na możliwie najlepszym poziomie. Z drugiej strony jest to nadal kraj, gdzie rola kobiety jest tradycyjnie związana z domem i opieką nad dziećmi, a dzieci w niższych kastach traktowane są użytecznie jako pomoc w pracach domowych, czemu towarzyszy analfabetyzm. Kraj ten pomimo szybkiego tempa rozwoju kultury edukacyjnej nie rezygnuje z siły tradycji, w tym z przywiązania do tradycyjnej koncepcji rodziny, dziecka czy kobiety. Celem artykułu jest ukazanie jak wzorce kulturowe; w tym religijne, przenoszone z pokolenia na pokolenie, mają współcześnie wpływ na młode osoby, które dążą do rozwoju edukacyjnego. |