Abstrakt: | Sobór Watykański II ujawnił niewystarczalność tradycyjnej optyki małżeństwa
kanonicznego. W kanonistyce i jurysprudencji raził dysonans jednostronnych
ujęć tej - jak ją określano - instytucji prokreacyjnej (merum instrumentum
procreationisy. W takich właśnie, stojących na antypodach chrześcijańskiego
personalizmu, konstrukcjach pojęciowych trudno było odkryć prawdziwą totius
vitae communio, consuetudo, societas2. Dlatego nowe, soborowe określenie małżeństwa:
„głęboka wspólnota życia i miłości"3, nie kwestionując jego instytucjonalnego
charakteru, położyło mocny akcent na osobie ludzkiej oraz miłosnej
komunii dwojga osób odmiennej płci4.
Personal i styczna perspektywa w ukazywaniu prawdy o małżeństwie, obecna
w nauczaniu papieża. Pawła VI, znalazła swój dojrzały, pogłębiony kształt w dziele
Ojca Świętego Jana Pawła II. Adhortacja apostolska Familiaris consortio
z 22 XI 1981 r., List do rodzin Gratissimam sane z 2 II 1994 r., czy też coroczne
alokucje tegoż Papieża do Roty Rzymskiej (z lat 1979-2000) nie tylko kładą teologiczno
- antropologiczny fundament, ale także zarysowują naturę, przymioty
i cele małżeństwa kanonicznego. |